פטנטים ומה שביניהם

פטנטים ומה שביניהם


 עולם הפטנטים לרוב זר לאנשים ומעלה שאלות ותהיות רבות. תחום הפטנטים מתפרש לאנשים כעולם מורכב עם הרבה שטח אפור ולא ברור ובעיקר, מעלה המון שאלות...
אז מה זה בעצם פטנט? מי צריך את זה ומתי? אילו סוגי פטנטים קיימים בעולם? למה והאם צריך פטנט לרעיון או למוצר או ליזמות מסויימת? זה באמת מגן עלי? מה קורה אם מעתיקים אותי?
ובעיקר, מה עושים קודם? פיתוח מוצר או רישום פטנט?!
הרבה שאלות לתחום מורכב. אבל זה לא חייב להיות מורכב כול כך. כאשר מפשטים את הדברים ומסתכלים עליהם מנקודת המבט הנכונה, כלומר מנקודת מבטו של היזם, של הממציא, יחד עם היכולות, הידע והניסיון המעצב, אז הכול מתבהר לפתע. אז דבר דבר, קודם כול פטנט, הוא הגנה מסויימת על רעיון, קניין רוחני על יוזמה, המצאה. נכון שזה חשוב להגן על רעיון או יוזמה טובים, אבל מתי זה נחוץ? ובאיזה קנה מידה? 
השלב הראשון והמומלץ, הוא לבדוק בכול אמצעי שניתן אם הרעיון המדובר קיים, בתצורת פטנט ו/או מוצר. כדי למקסם את החיפוש ולכסות כמה שיותר שטח, את החיפוש יש לעשות בצורה מקצועית במאגרים מקצועיים עולמיים. לעורכי פטנטים המומחים בחיפושים יש גישה וידע לבצע זאת. כמובן שיש לעשות חיפוש ראשוני ברשת האינטרנט, בגוגל (עדיף באנגלית) וכדאי ללכת פיזית לרשתות ו/או חנויות של מוצרים שדומים או נמצאים בתחום הרעיון/ההמצאה. לפעמים, הרעיון קיים כבר כמוצר בחנות בקניון ולא ידענו כי לא חיפשנו. בעולם הפטנטים יש שפה מאוד ייחודית וברורה, לכן, חיפוש לבד פשוט לא מספיק ולא מכסה את כול המקורות. תיעזרו ותשתמשו באנשי מקצוע!
רישום והגנת פטנט בהחלט מגן ממעתיקים, אבל זה לא הרמטי, לרוב, האמונה הרווחת היא, שברגע שיש לכם רעיון טוב, הסינים מחכים לכם מתחת לבניין כדי לגנוב את הרעיון, איזו אגדה אורבנית מופרכת.
ההפך הוא הנכון, אם הסינים העתיקו את הרעיון שלכם, זה אומר שהצלחתם! כי גם אומר שעשיתם פיתוח למוצר, שהוא עובד, שאתם מייצרים בכמויות ואתם מפיצים ומוכרים אותו. ולא רק, אלא מוכרים הרבה! לכן יש תשומת לב שמופנית למוצר ואז הוא מועתק. אי אפשר להילחם בהעתקות בכול העולם, אבל עד אז, אם הרעיון שלכם נמצא במגירה, אומנם לא יעתיקו אתכם, אבל גם לא תגשימו את החלום שלכם... לרעיון טוב, למוצר טוב, צריך לעשות הגנה, אך רק לאחר פיתוח המוצר על ידי איש מקצוע (מעצב/מהנדס), כאשר בכול מקרה ההליך הוא דיסקרטי.
אם נחזור לרגע לחיפוש הרעיון, ברגע שיש אור ירוק ולא נמצא רעיון זה, או דומה במהותו, אזי ניתן להתקדם לעיצוב, לתכנון ולפיתוח. 
לאחר סיום הפיתוח, נכון להגן על המוצר בפטנט, כאשר ישנן 2 דרכים - מלל ופירוט מילולי ושרטוטים. ישנם מספר סוגי פטנטים המותאמים לפי הרעיון, העיצוב, המטרה, קהל היעד והשימוש כמובן. לא מומלץ לחשוף רעיון למוצר חדשני ללא פטנט למשקיע פוטנציאלי או חברה ללא מספר דברים חשובים:
1. פיתוח מוצר מלא והיתכנות המוצר ע"י דגם.
2. רישום פטנט מותאם ונכון.
3. חתימה על הסכם סודיות לפני הצגת הרעיון.
שימו לב! בהנחה ויש לכם רעיון חדש שאינו קיים, במידה ותחשפו אותו לפני הגנה ורישום פטנט מסודר, בכול מדיה - רדיו, טלוויזיה, עיתון או מגזין, פייסבוק, טוויטר, איסטגרם או כול רשת חברתית, הקניין הרוחני שלכם אובד, לא תוכלו להגן עליו לאחר מכן, זה אפשרי, אך כמעט בלתי אפשרי.
אל תחשפו שום רעיון למוצר שיש לכם לפני סוף הליך הפיתוח (דגם עובד ביד) והגנה ראויה וכתובה!
תמיד השאלה מה עדיף קודם - פיתוח או פטנט, תהיה מעין שאלת הביצה והתרנגולת של התחום, אך כאן התשובה מאוד ברורה וידועה, מנקודת המבט של היזם, הממציא, אין ספק שיש צורך וחובה קודם כול לפתח את המוצר, להוכיח שהוא עובד, להבין את עלויות הפיתוח ולאחר מכן את עלויות הייצור! להבין מי קהל היעד, מה המטרות הלכה למעשה? מה הפיתרון של המוצר לאיזו בעיה?
מוצר שלא פותח בפועל ונרשם עליו פטנט לפני פיתוח ועיצוב, ישונה מספר פעמים רב ( גם בפירוט המוצר וגם בשרטוטים) עד שהמוצר יהיה מפותח עד הסוף, זה בזבוז של זמן וכסף, אין כאן כול היגיון.
ההיגיון מדבר כאן. יש לעבוד לפי סדר כרונולוגי. תחום העיצוב וההנדסה משיק באופן ישיר ועקיף לעולם הפטנטים והקניין הרוחני. 
ולבסוף, יש להבין, אף אחד לא מבטיח לכם הצלחה, אך עבודה נכונה ומסודרת תקצר לכם את זמן ההגעה למטרה, תשפר את סיכויי ההצלחה שלכם ו
Share by: